واتساپ پیلار
ارتباط با پیلار

جهت سهولت در امر پاسخگویی به شما بازدیدکنندگان گرامی، با راه اندازی پشتیبانی آنلاین، پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

هرگونه سوال در خصوص محصولات، قیمت، خرید جزئی و عمده و... را در واتساپ از همکاران ما بپرسید.

Chat
چت در واتساپ
Call
تماس با واحد فروش
close window

میوه خشک پفکی چیست؟ طرز تهیه آن + روش نگهداری

میوه خشک پفکی یک خشکبار لذیذ و خوشمزه است که دارای بافتی نرم نسبت به میوه خشک است. همچنین تمام خواص میوه تازه را دارا می باشد.

میوه خشک پفکی چیست؟ طرز تهیه آن + روش نگهداری

در پاسخ به سوال میوه خشک پفکی چیست، یکی از خشکبارهای خوشمزه است. میوه خشک پفکی ظاهر و طعم بی نظیری دارد و می تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای میوه تازه باشد که در تمام فصول سال قابل استفاده است. این فرآوری مفید و سالم به دلیل داشتن بافت نرم نسبت به میوه خشک، بیشتر شباهت به میوه تازه دارد.

میوه خشک پفکی چیست؟

میوه خشک پفکی (Puffy dried fruit) همانند میوه خشک است که شیوه خشک کردن آن متفاوت است. میوه خشک پفکی دارای کمی رطوبت است به همین دلیل ماندگاری آن نسبت به میوه خشک کمتر است. رطوبت به جا مانده در میوه خشک پفکی 2 درصد می باشد. همچنین در طی فرآیند تولید طبق تحقیقات انجام شده، تمام مواد مغذی و انواع ویتامین ها موجود در میوه خشک پفکی بیش از 90 درصد در میوه تازه را دارا می باشد.

تفاوت بین میوه خشک و میوه خشک پفکی چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو در روش خشک کردن آن ها است. در روش تهیه میوه خشک با استفاده از گرما این کار را انجام می دهند، اما در تهیه میوه خشک پفکی از سرما و فریز کردن استفاده می شود. در خشک کردن میوه به صورت پفکی بین 90 تا 95 درصد از آب و رطوبت خود را از دست می دهد که بافتی ترد و پفک مانند شکل می گیرد. همچنین در روش خشک کردن میوه به صورت پفکی بر خلاف میوه خشک، ظاهر، حجم و اندازه میوه هیچ تغییری نمی کند. اما در میوه خشک ها حجم و اندازه کوچکتر شده و رطوبت بیشتری نسبت به میوه خشک پفکی دارد.

از دیگر تفاوت های بین این دو، در وزن آن ها است. میوه های خشک پفکی به علت نداشتن رطوبت و آب، وزن سبک تری دارند. از این رو نگهداری آن ها راحت تر است.

ویژگی های میوه خشک پفکی چیست؟

از جمله ویژگی های این روش خشک کردن میوه موارد زیر می باشد:

  • به همراه داشتن مزه و طعم مانند میوه تازه
  • داشتن بافتی نرم و سبک
  • داشتن تنوع در طعم ها و رنگ های مختلف
  • دسترسی به هر نوع میوه ای در تمام فصول سال
  • سرشار از مواد مغذی، ویتامین و پروتئین

چگونه میوه خشک پفکی را نگه داری کنیم؟

این نکته را بدانید که میوه هایی که به این روش خشک می شوند، منظور با استفاده از فریز کردن نزدیک به 20 تا 30 سال ماندگاری خواهند داشت و در مدت خیلی طولانی قابل مصرف خواهند بود. برای نگهداری میوه خشک پفکی بهتر است آن را در محیط های تاریک، خشک و خنک باشد. پس از مصرف میوه خشک پفکی حتما مجدد آن را بسته بندی کنید یا در یک ظرف در بسته قرار دهید تا رطوبت بافت میوه خشک را از بین نبرد.

در صورتی که میوه خشک پفکی سیاه شود، طعم و خاصیت خود را از دست داده است و همچنین ظاهری ناپسند پیدا می کند. برای رفع این مشکل حتما آن ها را در کیسه سیاه و ضخیم نگهداری کنید و به هیچ عنوان در معرض آفتاب و نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

اگر میوه خشک پفکی در شرایط ایده آلی نگهداری شود مواد مغذی وقند طبیعی آن حتما حفظ خواهد شد و طعم میوه نیز تغییر نمی کند.

موارد مصرف میوه خشک پفکی چیست؟

میوه خشک پفکی

میوه خشک پفکی احتیاج به نگهداری در فضای سرد یخچال را ندارد و به راحتی فاسد نمی شود. از همین رو می توان به عنوان یک میان وعده سالم جایگزین میوه تازه در محل کار شما یا مدارس و کمپین های کوهنوردی شود.

همچنین این محصول خوشمزه را می توان با ترکیبی از غلات، شیر، ماست و بستنی استفاده کنید. از پر مصرف ترین میوه خشک های پفکی می توان به سیب، موز، توت فرنگی و کیوی اشاره کرد.

تفاوت بین میوه خشک منجمد و میوه خشک پفکی چیست؟

اشتباه نکنید تفاوت زیادی بین فریز کردن و پفک کردن میوه است. اما هر دو روش برای نگهداری و ماندگاری میوه در زمان طولانی استفاده می شود.

در روش انجماد، محصول در دمای -50 درجه سانتیگراد قرار می گیرد که باعث می شود که آب میوه خشک شود. بعد از خشک شدن آب میوه در خلا قرار گرفته و کار تصعید شروع می شود که آب داخل میوه بدون حالت مایع تبخیر می شود. در مرحله بعد خشک کردن میوه در دمای -40 الی -50 درجه سانتیگراد انجام شده و یک محصول با رطوبت 1 الی -2 درصد تولید می شود.

در روش پفک کردن که بسیار سریع تر و آسان تر است، ابتدا میوه در دستگاه خشک کن قرار گرفته و آب میوه در دمای پایین و در مدت زمان کوتاهی تبخیر می شود. انجام این فرایند معمولا در چند دقیقه انجام می شود.

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین میوه خشک پفکی و انجمادی، میزان ترد بودن محصول است. میوه خشک انجمادی معمولا ساختار خود را از دست می دهد و شکلی لاستیکی و اسفنجی به خود می گیرد. اما در روش پفکی، میوه فرم طبیعی خود را حفظ کرده و در عین حال ترد است.

طرز تهیه میوه خشک پفکی چگونه است؟

برای تهیه میوه خشک پفکی از میوه های با کیفیت و رسیده استفاده می کنیم و مراحل زیر طی می شود:

  •  میوه ها را در وان های شستشو تمیز می کنیم
  • میوه ها را به صورت قطعات بزرگتر برش می زنیم
  • در مرحله بعد وارد دستگاه خشک کن کرده و حرارت باید به گونه ای باشد تا ارزش غذایی میوه حفظ شود و شکل پفکی بگیرد.

نکته ای که نباید فراموش شود این است که برای تهیه میوه خشک پفکی باید مدت زمان بیشتری را دستگاه قرار داد تا به صورت پفکی درآیند.

در پایان شناخت میوه خشک پفکی

اگر به دنبال یک میان وعده خوشمزه و در عین حال سالم و مفید هستید، میوه خشک پفکی بهترین پیشنهاد است. میوه های خشک پفکی همانند میوه تازه ارزش غذایی خود را داشته و بعد از خشک شدن خاصیتشان را از دست نمی دهند. همچنین خواص و مزه طبیعی خود را حفظ می کنند.

سوالات متداول

میوه خشک پفکی همان میوه خشک است که تفاوت در روش خشک کردن دارد. همچنین دارای بافتی نرم نسبت به میوه خشک دارد.
در ابتدا میوه های سالم و رسیده را انتخاب می کنیم و در ادامه پس از شستن میوه ها آن ها را به برش های بزرگ تقسیم کرده و دردستگاه مخصوص با حرارت کم قرار می دهیم. (حرارت دستگاه باید طوری باشد که در حین خشک کردن آن ها را پفکی کند)

مقالات مرتبط با میوه خشک پفکی چیست؟ طرز تهیه آن + روش نگهداری

چه میوه هایی را میتوان خشک کرد (مدت زمان خشک کردن هر میوه)

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

امروزه تقریبا همه میوه ها انتخاب مناسبی برای خشک کردن هستند. اما میوه هایی که فیبر و آب بیشتر دارند می توانند گزینه مناسب تری باشند

ادامه

خواص آلو خشک برای لاغری (ویتامین ها و مواد معدنی موجود)

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

آلو خشک نه تنها میوه خوشمزه و پرخاصیت است، برای لاغری بسیار مفید است. یکی از مهم ترین خواص آلو خشک برای لاغری ایجاد سیری طولانی مدت است

ادامه

پیلار در نمایشگاه اگروفود 2024

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

پس از تجربه موفق حضور در سی‌امین نمایشگاه بین المللی اگروفود تهران 2023، اینبار صنایع غذایی پیلار موفق به کسب مجوز حضور در نمایشگاه اگروفود سال 2024 شد.

ادامه

0 نظر

نظر خود را بنویسید

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور خود لاگین نمایید.
3 % تخفیف بیشتر
ویژه خرید اول
کدتخفیف: c3d141
کپـی