واتساپ پیلار
ارتباط با پیلار

جهت سهولت در امر پاسخگویی به شما بازدیدکنندگان گرامی، با راه اندازی پشتیبانی آنلاین، پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

هرگونه سوال در خصوص محصولات، قیمت، خرید جزئی و عمده و... را در واتساپ از همکاران ما بپرسید.

Chat
چت در واتساپ
Call
تماس با واحد فروش
close window

چگونه کیوی خشک کنیم؟

به 3 روش می‌توانیم در منزل کیوی خشک کنیم که تغییری در رنگ و خواص آن ایجاد نشود. چیپس کیوی را می‌توان در فر، بخاری، شوفاژ یا دستگاه میوه خشک کن خشک کرد.

چگونه کیوی خشک کنیم؟

به 3 روش می‌توانیم در منزل کیوی خشک کنیم که تغییری در رنگ و خواص آن ایجاد نشود. چیپس کیوی را می‌توان در فر، بخاری، شوفاژ یا دستگاه میوه خشک کن خشک کرد.

در ابتدا بپردازیم به اینکه کیوی چیست؟ و چرا به این نام نامیده می‌شود. کیوی در چه کشوری ابتدا تولید و به سایر نقاط معرفی شده است.

کیوی چیست؟ چرا به این میوه کیوی می گویند؟

میوه کیوی بومی کشور چین است ولی اسم آن از یک پرنده قهوه‌ای بدون توانایی پرواز گرفته شده است که به افتخار پرنده ملی نیوزیلند برای ظاهر کوچک، رگه رگه و رنگ قهوه‌ای شبیه به کت خزدار، به این نام نامیده می‌شود. تصویر این پرنده در زیر می‌توانید مشاهده بفرمایید.

پرنده کیوی kiwi

خواص کیوی خشک

کیوی خشک دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. ویتامین C موجود در میوه کیوی 2 برابر پرتقال، 6 برابر لیمو ترش بوده و میزان مواد مغذی آن 8 برابر سیب است. دانه های سیاه کیوی، حاوی ویتامین دی است. کیوی حاوی مقدار قابل توجهی عناصر معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فسفر است. مصرف روزانه 140 گرم از اين ميوه تازه (16 گرم چیپس کیوی) مي‌تواند نياز ويتامين ها و املاح بدن يك انسان را برآورده نماید.

  1. درمان بیماری آسم (بعلت وجود ویتامین C و آنتی اکسیدان ها در کیوی).
  2. کمک به سیستم گوارش بدن ( بعلت وجود مقدار قابل توجه فیبر غذایی که در عملیات گوارش مفید است همچنین وجود آنزیم پروتئولیتیک آن که اکتینیدین نام دارد، به تجزیه‌ی پروتئین کمک می‌کند که در نتیجه برای پروسه‌ی گوارش سودمند است).
  3. تقویت سیستم ایمنی بدن (ویتامین C موجود در کیوی می‌تواند سیستم ایمنی‌ بدن را تقویت نماید).
  4. کنترل قند خون (سرشار از فیبر بوده و حاوی مقدار کمی کم کربوهیدرات می‌باشد. برای همین، سطح قند خون را کنترل کرده و کلسترول را پایین می‌آورد. ضمنا افرادی که دیابت نوع اول یا دوم دارند هم می‌توانند کیوی مصرف کنند. شاخص گلیسمی کیوی از 47 تا 58 است، به همین خاطر قند خون‌ را چندان بالا نمی‌برد).
  5. کمک به خواب بهتر ( بعلت داشتن ترکیبات مفیدی چون آنتی اکسیدان ها و سروتونین)
  6. مقدار کربوهیدرات و کالری این میوه خیلی پایین است.

چیپس کیوی را می‌توان بعنوان میان وعده سالم مورد استفاده قرار داد و از نظر ارزش غذایی تفاوت چندانی با کیوی تازه ندارد. در این مقاله قصد داریم روش تهیه کیوی خشک را توضیح دهیم و امیدواریم شما این میوه خشک را جایگزین چیپس و پفک نمایید.

خشک کردن کیوی

قبل از خشک کردن کیوی ابتدا باید کیوی های مناسب خشک کردن را تهیه کرده، سپس جهت از بین بردن میکروب یا آلودگی احتمالی آن را شست و شو دهید. سپس مراحل پوست گیری، اسلایس و خشک کردن را باید طی نماییم. برای خشک کردن نیز از فر، بخاری، شوفاژ یا دستگاه میوه خشک کن می‌توانیم استفاده نماییم.

کیوی خشک

انتخاب کیوی

بهتر است برای تهیه‌ چیپس کیوی، از کیوی تازه‌، رسیده و سفت با پوست کاملا صاف استفاده کنید. اگر کیوی کال است، آن را برای مدتی در دمای محیط آشپزخانه قرار دهید تا برسد. قند کیوی باید شکل گرفته باشد تا آن را خشک نمایید. اگر قند کیوی شکل نگرفته باشد کیوی پس از خشک شدن سفید شده و رنگ متمایل به سبز آن در خشک کردن از بین می‌رود و رگه های سفید برروی کیوی نمایان می‌شود و تلخی آن دوچندان می‌شود.

آماده سازی کیوی

در مرحله آماده سازی، باید کیوی ها را بشویید تا میکروب یا آلودگی احتمالی آن را شست و شو از بین ببرید. سپس باید کیوی ها را پوست گیری نمایید.

پس از پوست گیری، با استفاده از چاقوی آشپزخانه کیوی ها را به ورقه های نازک به ضخامت حدود 4 الی 6 میلیمتر اسلایس کنید. این اسلایس ها را می‌توانید به صورت طولی یا عرضی براساس سلیقه خودتان برش بزنید. اما عموما بصورت طولی اسلایس میکنن. گرفتن پوست کیوی نیز اختیاری است.

خشک کردن کیوی با بخاری یا شوفاژ

باتوجه به اینکه کیوی در اواخر پاییز کاملا رسیده و عموماً در آذرماه برداشت می‌شود. لذا می‌توان از بخاری و شوفاژی که در این فصل از سال روشن است علاوه بر گرم شدن، از حرارت آن برای تهیه میوه خشک خانگی هم استفاده کنید که به این کار در مصرف انرژی و هزینه نیز صرفه جویی خواهید داشت.

  • برای خشک کردن میوه با بخاری یا شوفاژ از یک سینی جهت چیدمان میوه می‌توانید استفاده کنید. لذا ابتدا روی سینی کاغذ روغنی قرار داده و مقداری آن را چرب نمایید تا میوه به کاغذ نچسبد.
  • می توانید از فویل جایگزین کاغذ روغنی استفاده کنید. اگر از فویل استفاده کنید نیازی به چرب کردن هم ندارد.
  • کیوی های اسلایس شده را بر روی کاغذ یا فویل چیدمان کنید و در صورت تمایل می‌توانید مقداری نمک نیز به آنها بزنید.
  • سینی چیدمان شده را روی بخاری یا شوفاژ گذاشته و حرارت را کم کنید تا با حرارت ملایم تر میوه خشک گردد.
  • با این روش حدود ۳ روز طول می کشد تا کیوی کاملا خشک شود.
  • چیپس کیوی در ظروف درب دار و در یخچال به مدت طولانی قابل نگهداری است.
  • نسبت تبدیل کیوی به چیپس کیوی حدود 9 به 1 است. یعنی با هر 9 کیلوگرم کیوی تازه می‌توانید حدود 1 کیلوگرم کیوی خشک تهیه کنید.

خشک کردن کیوی با نور آفتاب

همانطورکه می‌دانید خشک کردن با نور آفتاب روندی طولانی تر دارد و تعداد روزهای بیشتری طلب می‌کند تا میوه در آفتاب خشک گردد. لذا در روزهای آفتابی برای این کار اقدام کنید.

  • اسلایس های کیوی را با مقداری فاصله ازهم بر روی پارچه نخی تمیز یا توری استیل ضد زنگ چیدمان کنید. (از توری های پلاستیکی فود گرید که مختص مواد غذایی هم هستن می‌توانید استفاده کنید.
  • بهتر است پارچه یا توری از سطح زمین نیز فاصله داشته باشد تا هوا در زیر آن نیز جریان داشته و زودتر خشک شوند.
  • بهتر است کیوی ها را در شب به محلی سرپوشیده انتقال دهید، زیرا هوای خنک شب باعث ایجاد رطوبت در کیوی‌ها می‌شود.
  • روزی چند مرتبه باید کیوی ها را زیر و رو کنید و خشک شدن آنها را بررسی کنید.
  • هر زمانیکه به مقدار کافی خشک شدند به سایه انتقال دهید تا خنک شوند.
  • سپس چیپس کیوی را در ظرف درب بسته و در محلی خشک و خنک نگهداری کنید.

خشک کردن کیوی با دستگاه میوه خشک کن

  • کیوی های اسلایس شده را با مقداری فاصله برروی سینی دستگاه خشک کن چیدمان کنید.
  • دستگاه میوه خشک کن را برروی حرارت ۱۳۵ درجه فارنهایت یا ۷۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.
  • طی ۵ الی ۱۲ ساعت اسلایس های کیوی خشک می‌شوند. که نیاز به بررسی طی این ساعات دارند.

خشک کردن کیوی با دستگاه میوه خشک کن

خشک کردن کیوی در فر

  • کف سینی مخصوص فر کاغذ روغنی پهن کنید. کیوی های اسلایس شده را با کمی فاصله روی آن چیدمان کنید.
  • فر را با درجه حرارت ۱۳۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت روشن کنید.
  • سینی را در فر قرار دهید. درب فر را بسته اما لای درب فر را باز بگذارید (بطور کامل نبندید) تا هوا جریان یابد و کیوی بهتر خشک شود.
  • برای خشک کردن یکنواخت کیوی‌ها، سینی فر را هر دو ساعت یکبار بچرخانید.
  • زمانیکه اسلایس کیوی بافتی چرمی پیدا کرد و تا حدی منعطف بود، فر را خاموش کرده و اجازه دهید کیوی‌ها کاملا خنک شوند.
  • پس از خنک شدن چیپس کیوی را در ظرف درب دار پلاستیکی یا شیشه‌ای بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

نگهداری کیوی خشک

اگر اسلایس های کیوی خشک کاملاً خشک شده باشند می‌توانید آنها را در ظروف درب بسته در کابینت نگهداری کنید. درصورتیکه این اسلایس ها دارای مقداری نرمی و بافتی منعطف هستند بدلیل اینکه هنوز دارای مقداری رطوبت می‌باشند باید آنها را در ظروف درب بسته در یخچال نگهداری کنید.

محصولات مرتبط با چگونه کیوی خشک کنیم؟

میوه خشک مخلوط 1 کیلوگرمی

میوه خشک مخلوط 1 کیلوگرمی

میوه خشک مخلوط حاوی ترکیبی از انواع میوه خشک می‌باشد که تماماً تولید مجموعه صنایع غذایی پیلار است، در ظروف شفاف فود گرید 1 کیلوگرمی ارائه شده است.

Mixed Fruit Chips 1Kg


530,000
چیپس توت فرنگی خشک 1 کیلوگرمی

چیپس توت فرنگی خشک 1 کیلوگرمی

توت فرنگی بهترین منبع تامین آنتی‌اکسیدان ‌است. چیپس توت فرنگی (Strawberry Chips) یا توت فرنگی خشک شده را در ظروف شفاف 1 کیلوگرم فود گرید از پیلار تهیه کنید.

Strawberry Chips 1Kg


980,000
میوه خشک مخلوط 150 گرمی

میوه خشک مخلوط 150 گرمی

میوه مخلوط خشک حاوی ترکیبی از انواع میوه خشک می‌باشد که تماماً تولید مجموعه صنایع غذایی پیلار است، در ظروف شفاف فود گرید 150 گرمی ارائه شده است.

Mixed Fruit Chips 150g


118,000
چیپس موز (موز خشک) 250 گرمی

چیپس موز (موز خشک) 250 گرمی

کیمیای جوانی بهترین توصیف برای خواص بیشمار موز است. چیپس موز (Banana Chips) یا موز خشک را در بسته بندی 250 گرمی ظروف شفاف فود گرید از پیلار تهیه کنید.

Banana Chips 250g


175,000

مقالات مرتبط با چگونه کیوی خشک کنیم؟

پیلار تولید کننده میوه خشک و انواع چیپس میوه

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

یکی از شرکت های تولیدی و کارخانه های بزرگ تولید کننده میوه خشک با تنوع گسترده از انواع چیپس میوه در ایران شرکت آب و آفتاب کیان با برند تجاری پیلار می باشد.

ادامه

تولید کننده میوه خشک در استان گلستان

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

صنایع غذایی پیلار بزرگترین تولید کننده میوه خشک، در شمال کشور در زمینی به مساحت 4700 و 1800 مترمربع زیربنا در شهرک صنعتی آزادشهر استان گلستان فعالیت می‌کند.

ادامه

میوه خشک پفکی چیست؟ طرز تهیه آن + روش نگهداری

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

میوه خشک پفکی یک خشکبار لذیذ و خوشمزه است که دارای بافتی نرم نسبت به میوه خشک است. همچنین تمام خواص میوه تازه را دارا می باشد.

ادامه

0 نظر

نظر خود را بنویسید

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور خود لاگین نمایید.
3 % تخفیف بیشتر
ویژه خرید اول
کدتخفیف: c3d141
کپـی