واتساپ پیلار
ارتباط با پیلار

جهت سهولت در امر پاسخگویی به شما بازدیدکنندگان گرامی، با راه اندازی پشتیبانی آنلاین، پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

هرگونه سوال در خصوص محصولات، قیمت، خرید جزئی و عمده و... را در واتساپ از همکاران ما بپرسید.

Chat
چت در واتساپ
Call
تماس با واحد فروش
close window

چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه (روش های آسان و کاربردی)

یکی از روش های جذب ویتامین و تغذیه سالم، خوردن انواع میوه و میوه خشک است پس باید بدانیم چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه و ظاهر میوه حفظ شود.

چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه (روش های آسان و کاربردی)

خشک کردن میوه ها بهترین راهکار برای در دسترس بودن میوه ها در تمام فصول سال است. با این کار از خاصیت انواع میوه ها در هر زمانی بهره مند می شویم. اما سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه؟ برای خشک کردن میوه باید یک سری اصول و نکاتی را به دقت رعایت کنیم تا میوه خشک شده از ظاهر و کیفیت لازم برخوردار باشد.

علت سیاه شدن میوه ها چیست؟

میوه هایی مانند موز که سرشار از پتاسیم است و میوه هایی مانند سیب و گلابی که آهن دارند باعث تغییر رنگ میوه ها می شود که به اصطلاح گفته می شود میوه سیاه شده است. هنگامی که آهن موجود در میوه ها با اکسیژن واکنش نشان دهد باعث سیاه شدن میوه می شود. همچنین میوه هایی هستند که با هوا واکنش نشان داده و سبب سیاهی میوه می شود. سیاه شده میوه باعث می شود که ظاهر نامطلوبی میوه پیدا کند و اگر قصد خشک کردن میوه را داشته باشید به مشکل خواهید خورد. بنابراین باید بدانیم چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه و ظاهر اولیه خود را حفظ کند. در صورت این که از دستگاه میوه خشک کن برا خشک کردن میوه استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما، سنسور خروج رطوبت داشته باشد.  اگر از روش سنتی برا خشک کردن میوه ها استفاده می کنید، توجه داشته باشید که میوه در سایه قرار نگیرد.

برای سیاه نشدن میوه بعد ار خشک شدن بهتر است درون بسته بندی میوه، از گاز نیتروژن پر شود. همچنین پودری به نام متابی سولفیت سدیم وجود دارد که به صورت صنعتی استفاده می شود و از سیاه شدن میوه جلوگیری می کند.

خشک کردن میوه های مختلف بدون سیاه شدن

موز خشک شده

برای این که میوه سیاه نشود باید فرایند خشک کردن با سرعت بیشتری انجام شود تا میوه ها کمتر در معرض اکسیژن قرار گیرند و سیاه نشوند. اگر از دستگاه خشک کن برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنیم می توان در کوتاه ترین زمان ممکن این کار را انجام داد و سیاه شدن میوه به حداقل می رسد. با استفاده از دستگاه خشک کن، می توانید ابتدا به میوه آب لیمو اضافه کنید و سپس آن ها را در دستگاه با حرارت 57 درجه سانتی گراد قرار دهید تا خشک شوند.
اگر از روش های سنتی استفاده می کنید بهتر است از محلول آب لیمو یا آب آناناس استفاده کنید. آب آناناس کمی مزه شیرین به میوه ها می دهد و ممکن است مزه میوه تحت تاثیر آن قرار گیرد. از همین رو برای میوه های ترش بهتر است از آب لیمو استفاده شود.

در زیر به چگونگی خشک کردن میوه های مختلف بدون این که سیاه شوند می پردازیم:

خشک کردن موز

موز به شدت و با سرعت بالا با قرار گرفتن در محیط سیاه می شود. این به علت داشتن پتاسیم در میوه است. برای خشک کردن موز بدون سیاه شدن مراحل زیر را طی می کنیم:

  • ابتدا موز سفت را انتخاب کرده و می شوییم. سپس آن را با یک چاقوی تیز به قطعات یکسان تقسیم می کنیم
  • در مرحله بعد برای سیاه نشدن موز، مقداری آب لیمو و آب را ترکیب کرده تا از تغییر رنگ موز جلوگیری شود.
  • می توان طعم دهنده ها دیگر مانند عسل نیز به آن اضافه کرده و سپس قطعات میوه را با فاصله از هم قرار داده و خشک می کنیم.

خشک کردن توت سفید

توت سفید یا همان قیسی، طرفداران بسیار زیادی از قدیم دارد. برای خشک کردن توت بدون این که سیاه شود مراحل زیر را طی می کنیم:

  • ابتدا توت ها را تمیز بشویید
  • سپس آن را در یک سینی بزرگ که پارچه تمیزی در داخل آن دارد با فاصله قرار دهید
  • سینی را در معرض آفتاب قرار داده تا خشک شود

نکات مهم: سینی باید از زمین فاصله داشته باشد تا هوا جریان داشته باشد. توت ها باید به مدت 3 تا 4 روز در معرض مستقیم نور آفتاب باشند و سپس به سایه منتقل شوند. کافیست یک هفته آن جا باشند تا کامل خشک شوند. با انجام این روش مانع از خشک شدن توت سفید می شود.

خشک کردن سیب

سیب خشک از جمله میوه های خشکی است که از تازه آن خوشمزه تر است. این موضوع باعث شد از محبوب ترین میوه های خشک شده به حساب آید. پس خشک کردن آن بدون تغییر رنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سیب از دسته میوه هایی است که آهن بالایی دارد که با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و سبب تغییر رنگ می شود. برای خشک کردن سیب بدون سیاه شدن مراحل زیر را طی می کنیم:

  • ابتدا سیب ها را تمیز می شوییم و در صورت تمایل پوست آن را جدا می کنیم
  • سیب را خورد کرده و به تکه های نازک برش می دهیم
  • بعد از برش دادن به ان محلول آب لیمو و آب اضافه می کنیم. در صورت این که می خواهیم طعم شیرین آن از بین نرود از آب آناناس استفاده می کنیم.
  • راه حل دیگر برای سیاه نشدن میوه آن است که آن را در محلول نمک قرار داده تا سیاه نشود.

در روش های مختلف چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه

در زیر به برخی دلایل که باعث تغییر رنگ و سیاه شدن میوه در روش های مختلف است، اشاره می کنیم:

  • برخی میوه ها در هنگام برش زدن، آنزیم ترشح می کنند که با اکسیژن در هوا واکنش نشان داده و در ادامه تغییر رنگ پیدا می کنند.
  • پتاسیم و آهن بالا در میوه هایی مانند موز و سیب باعث می شود در هنگام برش میوه ها با اکسیژن هوا واکنش نشان داده و موجب قهوه ای شدن و سیاه شدن میوه شود.
  • در روش های سنتی در صورتی که میوه در سایه خشک شده باشند امکان سیاه شدن آن زیاد است. حتما توجه کنید که برای انجام این کار یک روز آفتابی را انتخاب کنید.
  • ظروفی که اسلایس ها را در آن قرار می دهید حتما تمیز باشد. باید حتما رعایت بهداشت ظرف و محیط خشک کردن میوه را در نظر داشته باشید تا رنگ اولیه میوه حفظ شود.
  • اگر از دستگاه میوه خشک کن استفاده کرده اید و میوه سیاه شده، احتمالا سنسور خارج کردن رطوبت میوه روی آن تعبیه نشده است.
  • در صورت این که از فر برای خشک کردن میوه ها استفاده می کنید و با وجود حرارت، میوه کیفیت مناسب را ندارند به احتمال زیاد فراموش شده که باید درب فر تا نصف باز بگذارید.

در آخر پاسخ به سوال چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه

یکی از روش های جذب ویتامین و تغذیه سالم ، خوردن انواع میوه و میوه خشک است پس باید بدانیم چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه و ظاهر میوه حفظ شود. از بهترین روش ها برای خشک کردن میوه بدون تغییر ظاهر، اضافه کردن محلول آب لیمو به میوه اسلایس شده است که باعث می شود رنگ میوه خشک تغییر نکند.

سوالات متداول

ابتدا موز سفت را انتخاب کرده و می شوییم. سپس آن را با یک چاقوی تیز به قطعات یکسان تقسیم می کنیم. در مرحله بعد برای سیا نشدن موز، مقداری آب لیمو و آب را ترکیب کرده تا از تغییر رنگ موز جلوگیری شود.
ابتدا سیب ها را تمیز می شوییم و در صورت تمایل پوست آن را جدا کنید. سیب را خورد کرده و به تکه های نازک برش می دهیم بعد از برش دادن به ان محلول آب لیمو و آب اضافه می کنیم. در صورت این که می خواهید طعم شیرین آن از بین نرود از آب آناناس استفاده می کنیم. راه حل دیگر برای سیاه نشدم میوه آن است که آن را در محلول نمک قرار داده تا سیاه نشود

مقالات مرتبط با چطوری میوه خشک کنیم سیاه نشه (روش های آسان و کاربردی)

بسته بندی میوه خشک در ظروف فود گرید

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

برای مواد غذایی و میوه خشک، چیپس میوه و انواع خوراکی باید از ظروف فود گرید جهت بسته بندی استفاده نمود. ظروفی که مشخصه آنها قاشق و چنگال حک شده برروی آنهاست.

ادامه

آشنایی با بهترین خواص میوه خشک + مفید برای کودکان و خانم های باردار

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

از بهترین خواص میوه خشک می توان به حفظ تناسب اندام، سلامت قلب، جلوگیری از یبوست، افزایش هموگلوبین خون و مفید برای پوست، چشم و دندان اشاره کرد

ادامه

علت ورشکستگی تولید میوه خشک

  • توسط مدیر
  • 0 نظر

اگر قصد ورود به تولید میوه خشک را دارید باید علت ورشکستگی تولید میوه خشک و مشکلات آن را بدانید و با انجام برنامه ریزی و مطالعه به رشد و شکوفایی تولید برسید.

ادامه

0 نظر

نظر خود را بنویسید

جهت ارسال دیدگاه خود ابتدا با نام کاربری و کلمه عبور خود لاگین نمایید.
3 % تخفیف بیشتر
ویژه خرید اول
کدتخفیف: c3d141
کپـی